Leiderschapslessen van Rock Werchter


Rock WerchterAfgelopen maandag was er in het programma Bel Pop op Canvas een documentaire over het ontstaan en de groei van het wereldberoemde festival. Rock Werchter zit al sinds de oprichting onder leiding van Herman Schueremans en uit de reportage blijkt al vlug dat deze organisator alles goed op een rijtje heeft. In deze blog enkele lessen die we uit de ervaring van Herman Schueremans en zijn team kunnen leren.

Heb geduld

In de begin jaren krijgt de organisatie niet de gewenste artiesten op het festival. Het festival is te klein en daarvoor komen ze niet uit Engeland af. Herman geeft het niet op en zoekt minder bekende artiesten. Hij rekent op groei en wacht zijn beurt af.

Herken opportuniteiten

Buitenlandse artiesten in België krijgen voor één optreden/festival was niet gemakkelijk. Maar ze passeerden wel allemaal via België naar de andere landen. Herman zag dit en ging samenwerken met een organisatie in Torhout en zo ontstond Torhout/Werchter. Een tweedaags festival waardoor het voor de buitenlandse artiesten wel de moeite werd om eens te stoppen in België.

Later wordt samen met een partner het bedrijf StageCo opgericht dat podia bouwt voor wereldwijde tournees van topartiesten zoals U2 en Metallica.

Hou een hoge kwaliteit standaard

Eén van de verwijten die de organisatie krijgt, is dat er te weinig Belgische groepen op het podium staan. Herman is hier echter heel duidelijk in: Rock Werchter kiest voor kwaliteit en als de Belgische groepen op dat moment dit niet kunnen waar maken, zullen ze geen plek op het podium krijgen. Eén van de eerste Belgische groepen die er wél in slaagt, zijn The Scabs. Later worden ze snel opgevolgd door Channel Zero en dEUS.

Respecteer je personeel

Rock Werchter staat er voor bekend om zijn artiesten goed te behandelen: er zijn betere accommodaties en het eten wordt gesmaakt. Alle artiesten zijn zeer tevreden over hun behandeling en promoten het festival.

Investeer op lange termijn

Herman heeft altijd de kans gegeven aan jonge groepen om zich te bewijzen. Zo stonden groepen als Simple Minds, U2, dEUS en Placebo in hun beginjaren al op het grote podium. Door de bekendheid van het festival worden de artiesten internationaal gelanceerd. Een investering die zich later goed terug betaald omdat de artiesten deze aangeboden kans niet vergeten zijn. Midden jaren ’80 doet de nummer 1 band Simple Minds opnieuw een bezoek aan de wei te Werchter.

Durf beslissen

In de beginjaren is er de combinatie Torhout/Werchter omwille van logistieke redenen: er zijn bijna geen festivals in België en ze willen de artiesten toch op hun podium krijgen (zie “Herken opportuniteiten”). Wanneer de festivalmarkt in België groeit tot één van de grootsten ter wereld, is de competitie hoog en Torhout/Werchter verliest bezoekers. Er geen nood meer aan de samenwerking en Herman neemt de moeilijke beslissing om enkel verder te gaan met Werchter.

Neem risico

Mag een rock festival synthesizer bands toelaten? Deze vraag is zeer actueel wanneer Depeche Mode op het podium staat. De media zeggen nee, maar de menigte zegt ja. Het tijdperk van de elektronische muziek wordt ingeleid door een moeilijke beslissing om zulke bands van een club naar een festival zoals Rock Werchter te verplaatsen.

Durf differentiëren

Door de jaren heen is de affiche van Rock Werchter gegroeid van een echt rock festival naar een gedifferentieerd festival met vele soorten muziek. Er is voor iedereen wat wils en een breed publiek vindt haar weg naar het festival.

Luister naar wat de klant wilt

Rock Werchter heeft altijd nauw samengewerkt met Humo. Deze samenwerking heeft vruchten afgeworpen en het bezoekersaantal vergroot. De redactie van Humo heeft echter een bepaalde visie over wat tot muziek gerekend wordt en wat niet. Herman is hier niet mee akkoord en besluit om de vraag van de klant te volgen door bands zoals Metallica te programmeren. Het wordt een ongezien succes. Met de intrede van het danstijdperk bewijst Herman voor een tweede keer dat Humo er langs zit en maakt een belangrijk besluit: wij programmeren wat de klant wilt horen.

Blijf vernieuwen

Elke tien jaar wordt het festival herbekeken. Onder het moto “stilstaan is achteruit gaan” probeert Herman met zijn team telkens zichzelf heruit te vinden.

Durf jezelf in vraag stellen

Als je het beste festival ter wereld wilt blijven, moet je jezelf ook in vraag blijven stellen. Rock Werchter hoort toch in Werchter door te gaan hé? Niet als het aan Herman ligt: elk jaar bekijkt hij opnieuw of de terreinen in Werchter nog steeds de beste keuze voor zijn festival zijn.

Tagged , ,

Please share your thoughts!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: