Over het inlossen van verwachtingen en de NMBS


NMBS malaiseWat kan je doen als je de verwachtingen die men van je heeft nooit kan inlossen? Je kan elke keer opnieuw worstelen om ze toch te halen (en daar soms in slagen). Of je kan eerlijk zijn en nieuwe, meer haalbare verwachtingen afspreken. Momenteel kan de NMBS de verwachtingen van de reizigers niet inlossen. Het is dan misschien ook tijd om deze bij te stellen. Wij pendelaars kijken uit naar de nieuwe dienstregeling op 14 december.

Op 14 december is het De Grote Dag voor de NMBS. Het nieuwe uurrooster gaat dan in voege en er zullen ingrijpende wijzigingen zijn. Wijzigingen waar de gemeenschap van pendelaars bang naar uitkijkt. Wat zal de impact zijn naar mijn reistijd? Zal ik nog kunnen opstappen in mijn lokaal station(netje)?

Momenteel malaise

Pendelen is een hele uitdaging geworden, zeker nu het meer en meer gestimuleerd wordt door de opkomende groene trend, de duurdere brandstof en de alsmaar langere files. Haast elke dag zijn vertragingen, elke dag scheelt er wel iets.

Reizen met de trein is wel nog altijd handiger dan met de auto: je kan nog iets doen bv. een boek lezen. Maar als je elke dag in in de hal op de vuile grond moet zitten voor een half uur, valt het romantische beeld van aangenaam een boek lezen op de trein ook wel in het water.

Eén van de ideeën van de NMBS is om de reistijden langer te maken. Hierdoor zou er minder vertraging zijn. Als regelmatige gebruiker van het openbaar vervoer heb ik hier eigenlijk geen echte problemen mee. Verrast? Ik ben bereid om elke dag wat langer op de trein te zitten, op voorwaarde dat het gestress dan ook weg valt. De onzekerheid van de vertrektijd en van je verbinding te halen, het wisselen van de sporen, het afschaffen van de treinen, het vlug naar een ander spoor lopen om te hopen dat je zo wel je aansluiting kan halen, …

Het probleem zijn niet de vertragingen, maar vooral de verwachtingen die telkens niet ingelost worden. Als er elke dag vertragingen zijn, dan zijn de schema’s misschien te strak gepland? Het probleem is dat de beloftes niet waar gemaakt (kunnen) worden. Het is alsof er elke dag iets moois voor je ogen gespiegeld wordt en elke keer opnieuw kan je er niet van genieten. Elke keer kan de belofte niet nagekomen worden.

Vergelijk het met afspraken met je familie thuis. Als je bijvoorbeeld gaat sporten op dinsdagavond en de afspraak is dat je tegen 19u thuis bent voor het avondeten. Maar de realiteit is anders: je bent vaker thuis om 19u20, dan om 19u.
Elke keer komt er opnieuw iets tussen: wat langer douchen, een oude vriend die je tegen komt, achteraf iets drinken.
Als dat elke week gebeurt, gaat je familie het niet appreciëren en gaan ze zich er aan ergeren. Na het tijdje wordt er vooral daar nog op gelet: op het niet halen van de afspraken.

In deze situatie zit de NMBS nu: alle ogen van de pendelaars gericht op het niet halen van de afspraken.
Ik kijk dus ook uit naar de nieuwe regeling, die hopelijk meer kans op slagen heeft en de gespannen verwachtingen kan inlossen. Ik geloof immers nog steeds in een groenere manier om ons te verplaatsen, als alternatief voor Koning Auto.

Meer lezen

Nieuwe dienstregeling NMBS nu beschikbaar

Tagged , , ,

Please share your thoughts!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: